02 februari 2009

En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

Jag läste ut min favorit idag. Jag har kallat den favoriten pga att jag knappt kunnat släppa den. Jag har haft med mig den överallt. Den är verkligen så bra!

Boken är skriven av den frilansande journalisten Pernilla Ahlsén och handlar om konflikten mellan Palestina och Israel.
I boken tar hon upp de civila kvinnornas kamp i detta eviga krig. Både på palestinska och israeliska sidan.
Hon möter bl.a. Noa och Katja som blir lärda i armén att palestinier är farliga och att de inte vill ha fred.
Hon möter också Yasmin som giftes bort när hon var 14 år till sin kusin för att hennes föräldrar inte hade råd att låta henne bo hemma.
Det är inte bara de här kvinnorna hon möter, hon får se många öden hur palestinierna får utegångs förbud när de israeliska bosättarna ska låta sina barn leka i lekparken eller bara gå genom stan.

För er som inte känner att vi vet så mycket om konflikten i Palestina/Israel, läs denna! Den är lite tjock men lättläst och jag lovar! Du vill inte släppa boken i första taget!

Inga kommentarer: